1.0
Konsep Internet (Pengenalan)
Bidang teknologi maklumat dan komunikasi pada masa kini tidak dapat dinafikan
akan kewujudannya.Ia sudah menjadi komponen utama dalam kehidupan harian dan
akan bertambah penting pada masa akan datang.Lebih-lebih lagi pihak kerajaan
telah mengambil inisiatif untuk menjadikan ekonomi digital sebagai tulang
belakang ekonomi negara serta untuk menjadi pendahulu era digital dan
maklumat.Cabaran yang menanti kita kelak tentulah cabaran dalam usaha
menjadikan teknologi maklumat sebagai budaya khlayak yang sekaligus
mencerminkan ciri penerimaannya secara menyeluruh sebagai sebahagian daripada
tresam kehidupan seharian masyarakat serta dapat membendung isu darjat dan
kelas kehidupan. Penggunaan teknologi komputer dalam bidang pendidikan bukanlah
sesuatu yang baru, malah telah lama diperkenalkan di negara-negara maju seperti
Amerika dan Eropah sejak awal tahun 60 an lagi. Malaysia tidak ketinggalan
dalam menikmati arus pembangunan yang berasaskan komputer ini. Dalam konteks
pendidikan, ia bukan hanya mampu membantu tugas-tugas pengurusan dan
pentadbiran, tetapi berpotensi sebagai alat untuk mengayakan lagi persekitaran
pengajaran dan pembelajaran bagi hampir semua mata pelajaran. Penciptaan mikro
komputer pada awal tahun 70 an telah memberi kesan yang mendalam kepada penggunaan
teknologi tersebut dalam bidang pendidikan di Malaysia (NorHashim, Mazenah
& Rose Alinda, 1996).
Aspek teknologi telah digabungkan dalam kurikulum sekolah sebagai satu daya
usaha ke arah menyemai dan memupuk minat serta sikap yang positif terhadap
perkembangan teknologi. Budaya persekolahan seharusnya diubah daripada sesuatu
yang berdasarkan memori kepada yang berpengetahuan, berpemikiran, kreatif dan
penyayang dengan menggunakan teknologi terkini ( KPM, 1997 ). Atas alasan
inilah pihak kerajaan melalui Kementerian Pendidikan berhasrat untuk
mengujudkan Sekolah Bestari yang sekali gus bertindak mengisi agenda
perancangan dan pelaksanaan Koridor Raya Multimedia ( Multimedia Super Corridor
atau MSC ). Pelaksanaan Sekolah Bestari akan membuka ruang seluas-luasnya
kepada teknologi komputer dan internet, yang akan membolehkan fleksibiliti dan
kepelbagaian dibina dalam sistem pendidikan (KPM, 1997). Penggunaan dan
perkembangan internet yang meluas dalam bidang perniagaan dan komunikasi, akan
memudahkan pelaksanaannya dalam bidang pendidikan.
2.0 Definisi Internet
Internet merupakan satu rangkaian yang bersifat global menghubungkan lebih
daripada seorang pengguna dari seluruh dunia yang membolehkan pertukaran
maklumat berlaku.menurut Majalah Dewan Masyarakat(keluaran Disember 2005)
mentakrifkan internet sebagai suatu rangkaian komputer antarabangsa yang
menghubungkan lebih 40 ribu rangkaian komputer yang diurus bersama secara
bersendirian.Manakala Majalah PC (jilid 3 vol 95) mendefinisikan internet sebagai
suatu sistem yang menggabungkan rangkaian seluruh dunia dengan menyediakan
peerkhidmatan komunikasi data seperti login jarak jauh (remote
login),pemindahan fail,e-mail dan kumpulan berita (news group).
3.0 Sejarah Internet
Bermulanya internet adalah untuk sistem pertahanan USA bagi menghadapi serangan
nuklear daripada Soviet Union dalam perang dingin dan tidaklah bersifat global
seperti sekarang.Idea yang berasaskan rangkaian yang tiada mempunyai kuasa
pusat yang terdiri daripada beberapa nod yang boleh menyampai dan menerima
mesej.Mesej adalah dalam bentuk paket yang mempunyai alamat destinasi. Kemudian
ia dimajukan dan diluaskan penggunaan daripada hanya menghubungkan dua syarikat
kepada perhubungan seluruh dunia.Di Malaysia teknologi internet bermula pada
tahun 1993 dan terus berkembang hingga kini dan dianggarkan pelanggannya adalah
memlebihi daripada 45000 orang.
4.0 Perkhidmatan-Perkhidmatan Internet
4.1 Perkhidmatan Capaian Internet
FTP ( File Transfer Protocol)
Pemindahan fail dalam internet disokong oleh suatu spesifikasi yang dinamakan
Protokol Pemindahan Fail ( File Transfer Protocol :FTP). FTP menggunakan sistem
pelanggan-pelayan iaitu pengggunaan aturcara pelanggan dinamakan FTP bagi
membuat sambungan kepada aturcara pelayan pada komputer jauh. Konsep FTP mudah,
misalnya jika ingin menghantar satu arahan meminta pelayan menghantar satu
salinan fail tertentu. Pelayan bertindakbalas dengan menghantar fail yang
diminta. Aturcara pelanggan akan menerima fail itu dan disimpan ke folder yang
dikehendaki. Terminologi FTP adalah komputer yang digunakan dinamakan hos
tempatan dan komputer yang satu lagi dinamakan hos jauh. FTP menjadi penting
terutama apabila sesuatu fail itu besar dan lebih kompleks di mana e-mail tidak
boleh berfungsi dengan baik apabila kita ingin membawa antara 10 ke 12 muka
surat.
Download
Dirujuk sebagai memindah-terima fail atau kadang-kala disebut sebagai memuat
turun fail. Ini kerana internet menjadi sumber sebagai kepada fail-fail lain
termasuk permainan,grafik,font,bunyian,muzik,video dan lain-lain.Proses
memindah terima adalah amat mudah dan ia dibahagikan kepada 5 langkah iaitu
mencipta satu folder khas dalam cakera keras,nama folder biarlah ada makna
contoh ’download’,cari dan pindah terima fail yang dikehendaki,cari fail yang
dikehendaki dan menyimpannya ke dalam folder yang telah disediakan,membuka
mampatan fail yang dipindah terima,memasang perisian berkenaan dan memadamkan
fail-fail yang tidak diperlukan.
4.2 Perkhidmatan Carian Internet
Disebut sebagai enjin pencari atau ’search engine’.Ia digunakan untuk
mendapatkan maklumat tertentu dengan pantas.Terdapat beberapa enjin pencari
iaitu:
Yahoo
Web Cawler
Hotboot
Alta Vista
Excite dan lain-lain
Terdapat juga enjin pencari tempatan iaitu CARI tetapi kurang berkesan.Prestasi
setiap enjin pencari adalah berbeza.Pengguna yang ingin mencari sesuatu
maklumat perlu memasukkan kata kunci (keywords) pada ruang cari yang
disediakan.
4.3 Perkhidmatan Komunikasi
4.3.1 Komunikasi Berasaskan Teks
a) Mel Elektronik ( E-Mel)
Mel Elektronik atau E-Mel merupakan mel yang dihantar secara elektronik,
khasnya menerusi system komputer. E-Mel hampir sama dengan mel yang biasa Cuma
ianya tidak memerlukan penggunaan setem bagi tujuan penghantaran. Perbezaan di
antara e-mel dengan mel secara tradisi ialah proses penghantaran mel menerusi
teknologi elektronik adalah lebih pantas dan lebih murah. Proses surat-menyurat
dapat dilakukan dalam masa yang lebih singkat dan murah. Proses surat-menyurat
dapat dilakukan dalam masa beberapa saat sahaja sebelum e-mel yang dihantar
boleh diterima oleh penerima walau di penghujung dunia mana mereka berada.
Seorang pengguna juga boleh menghantar salinan atau menyertakan lampiran dengan
mel elektronik.
Mel elektronik bukan sahaja terhad kepada penghantaran teks malah berupaya
menghantar gambar, grafik, video, audio, animasi dan sebagainya. Satu mel
elektronik yang dihantar kepada satu alamat mel elektronik yang diketahui boleh
terus dihantar kepada seorang pengguna mahupun kepada beberapa orang pengguna secara
serentak. Justeru itu, mesej yang sama boleh disalurkan kepada ramai pengguna
internet yang lain tanpa perlu menyalin semulamel tersebut. Komunikasi menerusi
mel elektonik juga membolehkan seseorang itu berhubung dengan orang lain dengan
lebih cepat dan mudah. Mel elektronik juga membolejkan pengguna berhubung
dengan pengguna lainsama ada dengan kehadirannya ataupun tidak, di dalam atau
di luar negara.
Mel eletronik adalah satu perkhidmatan internet yang popular dan memudahkan
pengguna berkomunikasi antara satu sama lain. Setiap pesanan yang dihantar,
akan melibatkan kos yang amat minimum . Pesanan dan pertanyaan boleh ditulis
bila-bila masa dan dihantar dari rumah atau pejabat dan akan sampai kepada
penerima dalam masa yang singkat. Selain daripada bentuk teks, penghantaran
melalui e-mail boleh melibatkan imej grafik dan suara ( voice mail ).
Penghantaran maklumat tersebut boleh dilakukan sama ada dari seorang ke seorang
atau dari seorang kepada ramai, yakni se kumpulan penerima secara serentak. Seorang
guru atau pensyarah boleh menerima dan memeriksa hasil tugasan pelajarnya
melalui kemudahan e-mail.
· b) Perbincangan Dalam Kumpulan (News Group).
Satu lagi penggunaan internet ialah untuk mengambil bahagian di dalam kumpulan
perbincangan (News Group). Terdapat banyak kumpulan perbincangan elektronik di
merata dunia. Semasa dalam perbincangan elektronik, seseorang yang terlibat
boleh memainkan peranan yang pasif ataupun aktif. Aktif bererti mereka akan
membaca mesej yang diterima daripada kumpulan perbincangan dan bertindak ke
atasnya. Pasif pula bererti seseorang itu akan membaca kiriman daripada
kumpulan perbincanagn tetapi tidak bertindakbalas kepadanya.
Di internet, kita boleh membaca atau menyertai perbincangan tentang pelbagai
subjek mengikut minat dan cita rasa kita. Kumpulan perbincangan secara asasnya
adalah aplikasi dan lanjutan kepada penggunaan e-mail secara berkesan.
Komuniti-komuniti yang terbentuk secara elektronik yang mempunyai minat yang
sama membolehkan ahli-ahli yang menyertai kumpulan perbincangan berkongsi
pendapat dan membantu di antara satu sama lain tanpa batasan sempadan geografi.
Terdapat beribu-ribu kumpulan diskusi yang boleh disertai oleh pendidik
mengikut minat mereka.
· c) Internet Relay Chat (IRC)
Salah satu cara berkomunikasi paling cepat yang dapat disertai ialah kumpulan
perbualan yang terdapat dalam internet. Internet Relay Chat tidaklah merujuk
kepada sekumpulan orang berbual sesama sendiri dan mereka dapat mendengar suara
masing-masing. Sebaliknya, IRC bermakna kita berbual dengan orang lain dengan
menggunakan papan kekunci. Kita boleh berbual serentak dengan ramai orang di
seluruh dunia. Beribu-ribu orang di seluruh dunia berbincang tentang berbagai
tajuk setiap masa melalui IRC. Setiap tajuk yang berlainan dinamai
"saluran".
IRC sebenarnya berdasarkan model pelayan pelanggan. Ini bermakna, perisian
pelanggan dan pelayan diperlukan untuk melihatnya. Terdapat banyak perisian
pelanggan IRC untuk pelbagai komputer yang berlainan. Antara yang terkenal
ialah mIRC ( http://www.mirc.com ), netmeeting, ICQ ( http://www.mirabilis.com
), dan lain-lain lagi. Perisian pelanggan IRC akan berkomunikasi dengan pelayan
IRC dalam Internet. Kita log masuk pelayan dengan menggunakan perisian
pelanggan dan kemudian pilihlah saluran yang diminati. Melalui kemudahan yang
disediakan oleh beberapa web server ( contohnya Xoom – http://www.xoom.com ) ,
kita berpeluang membina ruang perbualan sendiri. Ruang-ruang perbualan ini
boleh diubahsuai untuk digunakan sebagai bilik mesyuarat siber.
4.3.2 Komunikasi Berasaskan Suara
Mel suara atau voicemail adalah merupakan mel yang mengandungi suara. Mel suara
tidak banyak berbeza berbanding dengan mel yang berasaskan teks. Mel suara
menghantar suara atau audio. Satu mel suara yang dihantar kepada satu alamat
mel elektronik yang diketahui boleh terus dihantar kepada seorang pengguna
mahupun kepada beberapa orang pengguna secara serentak. Justeru itu, mesej yang
sama boleh disalurkan kepada ramai pengguna internet yang lain tanpa perlu
menyalin semulamel tersebut.
Komunikasi berasaskan suara menggunakan mel elektonik juga membolehkan
seseorang itu berhubung dengan orang lain dengan lebih cepat dan mudah. Mel
elektronik juga membolejkan pengguna berhubung dengan pengguna lainsama ada
dengan kehadirannya ataupun tidak, di dalam atau di luar negara. Mel eletronik
adalah satu perkhidmatan internet yang popular dan memudahkan pengguna
berkomunikasi antara satu sama lain. Setiap pesanan yang dihantar, akan
melibatkan kos yang amat minimum . Pesanan dan pertanyaan boleh ditulis
bila-bila masa dan dihantar dari rumah atau pejabat dan akan sampai kepada
penerima dalam masa yang singkat. Selain daripada bentuk teks, penghantaran
melalui e-mail boleh melibatkan imej grafik dan suara ( voice mail ).
Penghantaran maklumat tersebut boleh dilakukan sama ada dari seorang ke seorang
atau dari seorang kepada ramai, yakni sekumpulan penerima secara serentak.
Seorang guru atau pensyarah boleh menerima dan memeriksa hasil tugasan
pelajarnya melalui kemudahan e-mail.
4.3.3 Komunikasi Berasaskan Video
Sidang video membenarkan lebih dari dua orang untuk bertemu secara bersemuka
tanpa perlu kehadiran mereka secara reliti. Apa yang diperlukan ialah
perhubungan seperti juga menggunakan telefon Cuma ianya membolehkan pihak-pihak
yang berkomunikasi dengan menggunakan sdang video melihat antara satu sama lain
melalui skrin komputer. Sistem ini juga membolehkan sebarang fail komputer
dipindahkan menerusi talian komunikasi dan ini secara tidak langsung memudahkan
proses perkongsian maklumat. Dengan menggunakan sidang video, sesuatu jarak
yang jauh beribu batu menjadi dekat tambahan pula dengan teknologi
telekomunikasi masa kini menjadikan penyiaran sidang video menjadi lebih terang
dan jelas, tidak kira di mana jua mereka berada. Sidang video juga boleh
digunakan sebagai alat bantuan mengajar. Dengan kata lain, sidang video
membolehkan pembelajaran jarak jauh menjadi semakin mudah dan efektif.
5.0 Isu-Isu Semasa Internet
Melalui revolusi teknologi maklumat atau IT,teknologi dunia dan persekitarannya
turut berubah dari semasa ke semasa. Ramai yang beranggapan bahawa revolusinya
di seluruh dunia terlalu laju berbanding revolusi pertanian dan revolusi
perindustrian.Antara teknologi IT yang sering diperkatakan iailah kad
pintar(smart card) dan e-dagang(e-commerce).
a) Kad Pintar
Peranan dan fungsinya adalah semakin penting pada hari ini.Ia bukan sekadar
sekeping objek kecil daripada bahan plastik yang boleh dimuatkan dengan mudah
ke dalam poket,sebaliknya ia mampu menyimpan maklumat kritikal secara
elektronik di dalamnya terus kekal,dilindungi dan boleh diakses pada bila-bila
masa. Saiznya yang hanya sebesar kad kredit itu,lazimnya dilengkapi dengan
sebuah mikrocip elektronik yang tertanam di dalamnya.Cip tersebut adalah
bertujuan untuk menyimpan data-data elektronik dan program-program yang
dilindungi dengan ciri-ciri keselamatan. Sesetengah piawaian pula akan
mendefinisikan beberapa aplikasi khusus kad pintar meliputi kad telefon selular
digital,kad kredit (master card) dan dompet elektronik (Visa Cash). Satu lagi
teknologi kad pintar yang bakal diperluaskan adalah penggunaan teknologi
’biometrik’ yang akan membolehkan seseorang individu itu dikenalpasti
identitinya menerusi pengenalpastian maklumat cap tangan,cap jari,retina mata
atau suara.
b) E-Dagang
E-dagang atau perdagangan elektronik diwujudkan untuk menyelesaikan masalah
jarak dan waktu.Melalui teknik ini peniaga dan pembeli dapat berinteraksi di
alam maya.Di dalam internet,peniaga-peniaga bolehmendirikan kedai-kedai maya
mereka yang dapat mempamer dan mempromosikan barangan jualan mereka.Seseorang
penjual barangan kraftangan di Kelantan boleh memasarkan barangannya melalui
internet dengan membina tapak webnya sendiri yang membolehkan seorangpembeli
dari negara Jepun membuat tempahan.Melalui E-dagang, pembeli ini boleh membuat
bayaranmenggunakan wang elektronik,kad kredit,bank maya atau mengepos terus cek
kepada penjual tersebut.Ramai yang masih ragu-ragu dengan keselamatan dan
kebolehpercayaan e-dagang terutama penggunaan nombor kad kredit yang ada
kemungkinan boleh dipintas dan disalin oleh penceroboh (hackers) yang berniat
jahat.Tetapi dengan adanya beberapa ciri-ciri keselamatan seperti
enkripsi,pensijilan digital,tandatangan digital,wang digital dan
lain-lainpiawaian keselamatan seperti SET(Secure Electronik Transaction) yang
dibangunkan oleh VISA, Mastercard dan SSL(Secure Socket Level) yang dibangunkan
oleh Netscape. Malahan Wharton Econometric Forecasting Associates meramalkan
pertubuhan E-Dagang sebanyak 69% setiap tahun sehingga 2003 di mana dijangkakan
jumlah perdagangan yang dilakukan media elektronik akan melebihi angka RM 3.8
billion.
6.0 Kebaikan-kebaikan Sistem Internet
Internet banyak meberikan manfaat kepada pengguna terutama pelajar di institusi
pengajian tinggi.Ia membuka dimensi baru sebagai sumber rujukan mudah dan
pantas dari segi masa dan lokasi.Ia hampir menggantikan kaedah pembelajaran
atau pencarian maklumat cara lama iaitu penggunaan perpustakaan.Masyarakat
ramai juga tidak terlepas merasai bahang internet dengan capaian berita dengan
cepat dan pantas sama ada berita liputan dalam atau luar negara misalnya
liputan mutakhir sukan dari seluruh dunia seperti France 98 mahupun berita
panas seperti perbicaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim.Namun terdapat pelbagai kebaikan
lain mengenai penggunaan internet iaitu:
a) Pendidikan Dalam Internet
Kini terdapat Universiti yang berkonsepkan maya contohnya UNITAR yang
menyediakan akaun internet untuk pelajarnya. Kini para pelajar bukan sekadar
mengguanakan internet untuk berkongsi maklumat dan penyelidikan tetapi juga
mengambil kursus tanpa melangkah kaki ke bilik kuliah. Malahan mengambil soalan
tugasan, membuat kuiz dan menduduki ujian melalui internet.Kumpulan berita
membolehkan para pendidik dan pelajar bertanyakan sesuatu, mendapatkan nasihat
dan menyemak maklumat. Teknologi persidangan video membolehkan pelajar dalam
sesebuah kelas bekerjasama melaksanakan sesuatu projek. Begitu juga penggunaan
perpustakaan maya di mana membenarkan kita mencari buku dalam talian jika mempunyai
kad perpustakaan dengan perputakaan tersebut.
b) Perniagaan Dalam Internet
Internet boleh menjadi salah sebuah lokasi perniagaan utama yang menjalankan
urusan jual beli barangan dan perkhidmatan.Bidang perniagaan meningkatkan
penggunaan internet dalam dua cara iaitu:
(i) Memasar, menjual barangan,perkhidmatan dan menerima pembayaran elektronik.
(ii) Mewujudkan rangkaian korporat persendirian yang dipanggil Intranet.
Maka bermula dari sini, orang ramai boleh membeli di rumah atau di tempat
perniagaan.
c) Perubatan Dalam Internet
Internet merevolusikan setiap aspek sistem perubatan bermula daripada cara para
doktor kita dilatih, capaian maklumat penjagaan kesihatan hinggalah kepada cara
doktor merawat dan menjalankan pembedahan. Hospital maya sudah pun berkembang
dalam internet.Hospital ini sebenarnya tidaklah merawat pesakit tetapi meberi
capaian khazanah sumber perubatan yang begitu banyak yang terdapat dalam
internet. Pengguna biasa sebagai contoh dapat menyemak seimbas atau membuat
pencarian dalam pengkalan data untuk mencari jawapan kepada permasalahan
kesihatan yang dihadapi. Bagaimanapun perubahan paling ketara dalam cara
rawatan terkini dengan apa yang dinamai sebagai’teleperubatan’. Dengan
menggunakan teknologi ini,pembedahan dapat dilakukan oleh seseorang doktor
bedah walaupun berada berbatu-batu daripada bilik pembedahan.
d) Mempercepatkan dan mempermudahkan kehidupan manusia
Teknologi internet mempermudahkan segala urusan.Kemudahan atas talian atau
"on line" membolehkan pelbagai jenis bil boleh dibayar. Antaranya bil
pinjaman kereta,rumah,pinjaman pendidikan,perkhidmatan penerbangan dan
sebagainya. Bukan itu sahaja, pelbagai urusan pejabat pada masa kini
menggunakan internet sebagai mempercepatkan proses tertentu dan teknologi ini
memudahkan urusan tersebut. Ekonomi pembangunan negara akan meningkat dengan
sistem ini jika ia digunakan dengan betul.
e) Memperluaskan aktiviti sosial dunia
Sistem internet juga dapat menghubungkan kita dengan negara-negara
lain.Aktiviti sosial dapat diperluaskan dengan penggunaan internet. Misalnya
e-mail satu proses hubungan dua hala yang canggih dan cepat.Pada masa dahulu
sistem surat yang melambatkan digunakan.Kaedah kominikasi global ini dapat
mengeratkan hubungan silaturahim antara negara.
f) Pusat perkembangan ilmu dunia
Pelbagai maklumat dapat diperolehi dengan melayari internet.Misalnya laman web
google dapat membantu banyak pelajar dan masyrakat dalm mencari pelbagai
maklumat terkini mengenai sesuatu perkara. Sistem ini merupakan perpustakaan
dunia. Ia mempercepat dan mempermudahkan kita mencari maklumat.
7.0 Keburukan-Keburukan Sistem Internet
Di sebalik kebaikan yang begitu banyak terdapat beberapa kelemahan atau
keburukan internet.Ia diibaratkan sebilah pisau yang begitu berguna jika
digunakan untuk memotong buah atau sayur tetapi menjadi satu kesakahan pula
jika ia digunakan untuk membunuh dan diklasifikasikan sebagai penyalahgunaan.
Antaranya ialah:
a) Medium Penyebaran Dakyah Jahat
Menyesatkan fahaman pengikut agama lain atau ajaran sesat seperti yang
dilakukan oleh mubaligh-mubaligh kristian ini yang menghasilkan laman web kitab
Injil yang diselewengkan dalam bahasa Malaysia.Sebaran ini dilakukan untuk
memesongkan akidah agama islam khususnya. Golongan sasaran mereka ialah
golongan remaja.
b) Memberi Maklumat Palsu Untuk Kepentingan Puak Tertentu
Malah terdapat juga manusia yang menyalahgunakan internet sebagai pusat sebaran
maklumat palsu untuk kepentingan peribadi mereka. Antaranya ialah terdapat
laman web yang dibina bagi mengajar cara-cara membuat bom seperti yang
diusahakan oleh kumpulan mafia "Trench Coat".
c) Medium Penyebaran Virus
Penyebaran virus melalui internet dalah perkara biasa kita dengar.Terutamanya
penyebaran melalui penghantaran e-mel seperti virus mutant,melissa yang terbaru
adalah virus CIH yang menyerang sistem komputer hingga lumpuh keupayaannya
Kesan daripada virus hinggalah merosakkan sistem sesebuah PC.
d) Pecah Masuk Ke Sistem Lain
Iaitu pencerobohan memasuki ke sistem orang lain tanpa hak seperti
penyelewengan akaun bank.
e) Pornografi
Ia telah menjadi satu isu yang sensitif dan boleh mempengaruhi kepada perlakuan
tidak sihat terutama kepada remaja belasan tahun kerana internet membenarkan
access tanpa had. Ia sudah tentu boleh melekakan masyarakat islam dari segi
kehidupan yang sihat.
f) Menurunnya Produktiviti Syarikat
Ia seringkali dibicarakan sebagai satu faktor yang menyumbang ke arah
menurunnya produktiviti syarikat jika pekerja melapangkan masa yang sepatutnya
melakukan kerjha tetapi kepada melayan internet.Jika ramai yang melakukannya ia
akan membarah dan akhirnya kos operasi juga akan meningkat ekoran penggunaan
sumber yang tidak betul.
8.0 Internet Dalam Bidang Pendidikan
Penggunaan teknologi komputer dalam bidang pendidikan bukanlah sesuatu yang baru,
malah telah lama diperkenalkan di negara-negara maju seperti Amerika dan Eropah
sejak awal tahun 60 an lagi. Malaysia tidak ketinggalan dalam menikmati arus
pembangunan yang berasaskan komputer ini. Dalam konteks pendidikan, ia bukan
hanya mampu membantu tugas-tugas pengurusan dan pentadbiran, tetapi berpotensi
sebagai alat untuk mengayakan lagi persekitaran pengajaran dan pembelajaran
bagi hampir semua mata pelajaran. Penciptaan mikro komputer pada awal tahun 70
an telah memberi kesan yang mendalam kepada penggunaan teknologi tersebut dalam
bidang pendidikan di Malaysia (NorHashim, Mazenah & Rose Alinda, 1996).
Aspek teknologi telah digabungkan dalam kurikulum sekolah sebagai satu daya
usaha ke arah menyemai dan memupuk minat serta sikap yang positif terhadap
perkembangan teknologi. Budaya persekolahan seharusnya diubah daripada sesuatu
yang berdasarkan memori kepada yang berpengetahuan, berpemikiran, kreatif dan
penyayang dengan menggunakan teknologi terkini ( KPM, 1997 ). Atas alasan
inilah pihak kerajaan melalui Kementerian Pendidikan berhasrat untuk
mengujudkan Sekolah Bestari yang sekali gus bertindak mengisi agenda
perancangan dan pelaksanaan Koridor Raya Multimedia ( Multimedia Super Corridor
atau MSC ). Pelaksanaan Sekolah Bestari akan membuka ruang seluas-luasnya
kepada teknologi komputer dan internet, yang akan membolehkan fleksibiliti dan
kepelbagaian dibina dalam sistem pendidikan (KPM, 1997). Penggunaan dan
perkembangan internet yang meluas dalam bidang perniagaan dan komunikasi, akan
memudahkan pelaksanaannya dalam bidang pendidikan.
Penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran matematik dapat
memperkembang dan memperkayakan lagi tajuk yang diajar. Lebih sedekad yang
lalu, NCTM (National Council of Teachers' of Mathematics, 1980) mencadangkan
supaya pengajaran matematik mengambil peluang luas yang ditawarkan oleh
komputer. Cockcroft (1982) menyarankan bahawa penggunaan komputer dalam
pengajaran dan pembelajaran matematik bukan sahaja boleh memperbaiki kualiti
pengajaran matematik malah penggunaan komputer juga boleh merubah kepentingan
sesuatu tajuk dalam silibus matematik. Keadaan yang sama juga mungkin wujud
dalam pengajaran dan pembelajaran matapelajaran lain di sekolah. Aktiviti
penyelesaian masalah adalah bahagian terpenting dalam pendidikan matematik.
Pencapaian yang tinggi dalam matematik tidak bermakna jika seseorang pelajar
tidak mampu melakukan proses penyelesaian masalah. Laporan Cockcroft (1982)
menegaskan bahawa masalah matematik harus diterjemahkan kepada sebut an dan bahasa
matematik sebelum ianya diselesaikan. Langkah terjemahan seperti ini memerlukan
fahaman yang lengkap terhadap struktur konsep yang terkandung dalam masalah
tersebut. Keadaan ini telah menyebabkan kesukaran pembelajaran di kalangan
setengah-setengah pelajar. Masalah dan kesukaran ini boleh diatasi melalui
penggunaan komputer ( Lim, 1989 ).
Dalam beberapa kajian yang telah dijalankan (Funkhouser, 1993; Henderson and
Landersman, 1992; Chazan, 1988; Mc Coy, 1991; Al Ghamdi, 1987) didapati
bahawa:Pelajar yang menggunakan komputer dalam matematik mempunyai sikap yang
lebih positif terhadap dirinya sebagai ahli matematik dan berkeupayaan
menyelesaikan masalah yang lebih kompleks. Perisian komputer yang digunakan
dalam proses pengajaran akan dapat membantu pelajar memahami konsep dan prinsip
matematik dengan mudah dan berkesan. Pencapaian pelajar dalam peperiksaan akhir
menunjukkan peningkatan yang ketara. Kumpulan yang belajar berbantukan komputer
mempunyai kemampuan mengekalkan maklumat dalam jangka masa yang lebih lama dan
dapat menggunakannya dalam bidang-bidang lain. Penggunaan komputer dalam proses
pengajaran dan pembelajaran melibatkan beberapa aplikasi, seperti spreadsheet,
multimedia dan internet. Peranan dan penggunaan internet telah mula
dikenalpasti dapat membantu pengurusan dalam sistem pendidikan negara khususnya
dalam pelaksanaan proses pengajaran pembelajaran di dalam dan luar bilik darjah
yang secara langsung melibatkan para pendidik, pelajar dan ibubapa serta ahli
masyarakat yang prihatin.
Kajian oleh Christie (1996) terhadap penggunaan mel eletronik (e-mail) dan
penerokaan maklumat di kalangan para pelajar sekolah rendah mendapati bahawa,
selain daripada semangat belajar secara kumpulan (cooperative learning), para
pelajar juga semakin mesra dengan alat teknologi ini dan sentiasa berusaha
untuk meneroka 'alam yang baru ditemui' (virtual reality). Mereka sentiasa
menemui maklumat baru dan bahan-bahan yang amat menarik perhatian. Nolan dan
Martin (1994) menyatakan bahawa pembelajaran dalam suasana baru seperti
menggunakan internet di sekolah telah membawa banyak perubahan kepada pelajar.
Pelajar didapati lebih mahir membuat kajian dan lebih berfikiran secara
kritikal. Walau bagaimanapun jurang perbezaan sosial ekonomi di kalangan
pelajar harus diambil kira semasa pendedahan teknologi komputer dan internet
diberikan (Bier et. al, 1996).
Kang (1995) dalam kajiannya untuk menilai kesan aktiviti mel eletronik ke atas
sikap pelajar terhadap internet telah mendapati bahawa para pelajar amat kagum
dan tertarik kepada internet. Mesej yang dihantar sejauh 25,000 batu jauhnya
boleh sampai dalam masa beberapa minit sahaja. Para pelajar juga amat
berhati-hati semasa menulis mesej supaya tidak terdapat kesalahan ejaan dan
maksudnya boleh difahami oleh sipenerima dengan mudah. Amalan ini akan dapat
meningkatkan penguasaan bahasa, khususnya bahasa Inggeris. Aktiviti komunikasi
dalam internet seperti mel eletronik akan dapat menyediakan pelajar untuk dunia
pekerjaan yang akhir-akhir ini banyak menggunakan proses perhubungan
telekomunikasi yang canggih ( Everett and Ahern, 1994 ).
Internet akan menjadi sebahagian dari sekolah bestari menjelang Januari 1999
kelak. Telah pun diumumkan bahawa, semua sekolah menengah akan mendapat akses
ke internet menjelang tahun 2000. Kementerian Pendidikan Malaysia dengan
kerjasama serta bantuan kepakaran MIMOS, telah melancarkan Projek Jaringan
Pendidikan (Sulaiman, 1996). Melalui projek ini, Kementerian Pendidikan telah
menyediakan kemudahan dan perkhidmatan rangkaian kepada para pelajar dan
pendidik di samping menyediakan program latihan yang berterusan kepada
guru-guru. Program ini, walaupun kurang berjaya, tapi sekurang-kurangnya telah
dapat memberi pendedahan awal kepada guru-guru dan pelajar tentang penggunaan
dan peranan internet kepada dunia pendidikan. Dalam perkembangan terbaru,
Kementerian Pendidikan Malaysia , melalui Bahagian Pendidikan Guru, sedang
menjalankan Kursus Dalam Perkhidmatan (14 Minggu ) Bestari kepada guru-guru di
seluruh negara bertempat di beberapa buah maktab perguruan. Guru-guru ini
dipilih daripada 90 buah sekolah yang dijangka akan melaksanakan kurikulum baru
bestari mulai tahun 1999. Dalam kursus ini, guru-guru akan didedahkan dengan
pelbagai kemahiran generik termasuklah kemahiran teknologi maklumat yang seterusnya
akan menjadi asas dan keperluan utama dalam pembinaan pakej pembelajaran
bestari. Para peserta akan berpeluang menjadikan internet sebagai sumber dan
alat penyebaran maklumat yang cepat dan berkesan.
Internet atau ‘Internasional Network of Networks’ ialah sebuah rangkaian
gergasi komputer di peringkat antarabangsa (TMB, 1998) dan merupakan cara
komputer berkomunikasi antara satu sama lain ( Crumlish, 1996 ). Ia mengandungi
lebih daripada 50 ribu rangkaian komputer di seluruh dunia, lebih daripada 6.6
juta komputer hos dan lebih daripada 50 juta pengguna dari lebih daripada 160
buah negara (Zoraini, 1995). Dalam rangkaian Internet, terdapat berbagai jenis
bahan yang berjuta-juta bilangan dan sentiasa bertambah dari sehari ke sehari.
Bahan-bahan ini termasuklah artikel, imej grafik, perisian komputer, video,
audio, majalah, kertas persidangan, permainan, projek dan sebagainya. Di dalam
Internet terdapat lebih daripada 8 000 kumpulan diskusi eletronik. Kumpulan ini
mungkin terdiri daripada beberapa orang sehinggalah ke beberapa ribu orang yang
berbincang tentang perkara yang sama, termasuklah matematik. Terdapat beberapa
perkara penting yang perlu difahami oleh para pendidik berhubung dengan
penggunaan internet dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Internet hanya akan bertindak sebagai sumber dan alat bantu dalam P&P .
Aktiviti pembelajaran hendaklah dirancang dengan teliti oleh guru supaya
internet dapat digunakan dengan berkesan. Komputer dan internet tidak mengubah
peranan guru. Malah sebaliknya ,guru akan sentiasa berusaha untuk meningkatkan
pengetahuan dan kemahiran mereka, khususnya dalam bidang IT. Ketrampilan dan
keperibadian yang mulia akan tetap menjadi tunjang dan ikutan utama. Penggunaan
komputer dan internet dapat mengurangkan beban tugas guru dan murid di samping
setiap kerja dapat dilakukan dengan kemas, teratur dan sistematik. Internet
amat bermanfaat kepada guru dan murid serta ibubapa khususnya dalam menghadapi
cabaran IT dan era globalisasi. Industri berasaskan maklumat yang akan mencorakkan
kehidupan pada masa hadapan , perlu diberi perhatian sewajarnya oleh setiap
ahli masyarakat, khususnya warga pendidik dan para ibubapa.
Para guru harus bijak memilih aplikasi yang sesuai digunakan. Oleh itu,
perancangan aktiviti yang kemas dan teratur amatlah penting, supaya murid-murid
dapat menggunakan internet secara maksimum dan optimum. Semua aplikasi tersebut
boleh digunakan sama ada sebagai sumber maklumat atau pun sebagai bahan bantu
yang diintegrasikan terus dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Seorang
guru atau pensyarah boleh menerima dan memeriksa hasil tugasan pelajarnya
melalui kemudahan e-mail.Antara aktiviti yang boleh dilakukan oleh guru dengan
mengunakan e-mail ialah (Zulkifli, 1998):Berkomunikasi secara dalaman dan luaran
sesama guru, ibu-bapa, pelajar, dan pihak jabatan serta kementerian.
Mendapatkan khidmat nasihat pakar dan bantuan teknikal. Berkongsi dan bertukar
pendapat berhubung dengan proses pengajaran dan pembelajaran ; teknik
pengajaran terbaik, idea kreatif dan inovatif, latihan dan penilaian, bahan
bantu mengajar dan sebagainya. Menghubungi agensi pusat dan swasta serta
institusi pendidikan lain mengenai sesuatu program dan polisi yang di gunakan
khususnya dalam menyelesaikan sesuatu masalah yang timbul.
Antara aktiviti yang boleh dilakukan oleh pelajar melalui e-mail ialah
berkongsi menjalankan sesuatu projek dengan pelajar di sekolah-sekolah lain.
Berbincang dengan rakan dari kalangan berbagai budaya dan latar belakang negara
mengenai berbagai isu semasa. Mengalakkan perkembangan bahasa terutama bahasa
Inggeris melalui komunikasi dengan rakan pena di luar negara. Memperolehi bahan
dan teknik di dalam menyelesaikan sesuatu masalah pelajaran secara
"on-line". Aktiviti-aktiviti seperti di atas akan memberi banyak faedah
kepada para pelajar ( Zoraini, 1996).Antara kebaikan lain internet adalah
pelajar lebih peka terhadap isu semasa dunia,pelajar dapat membiasakan diri
dengan aplikasi komputer,pelajar berpeluang menjalankan aktiviti kumpulan dan
pelajar dapat meningkatkan kemahiran berfikir, kemahiran bahasa atau kemahiran
berkomunikasi.
9.0 Kesimpulan
Ke tiga-tiga aliran atau kategori atau cabang falsafah berkenaan mencorakkan
pendidikan dalam pelbagai hal seperti resolusi standard pendidikan, kandungan
mata pelajaran dan kurikulum pendidikan guru, autonomi universiti, kebebasan
akademik, undang-undang dan peraturan tentang pentadbiran pendidikan,
penglibatan dan disiplin pelajar, pengajaran, pembelajaran dan
sebagainya.Misalnya, metafizik memberi panduan kepada matlamat dan objektif
pendidikan.Epitemologi memberi dorongan kepada usaha-usaha penyelidikan bagi
mengembangkan ilmu dan menyelesaikan masalah pendidikan.Aksiologi mempersoalkan
kerelevenan mata pelajaran dalam kurikulum. Etika memberi panduan kepada usaha-usaha
pendidikan sebagai ejen sosialisasi.Estetika pula memberi panduan kepada
kandungan kurikulum bagi melahirkan manusia yang halus sifat kemanusiaannya dan
cinta kepada ketenteraman dan keharmonian alam.Oleh yang demikianke tiga-tiga
cabang falsafah berkenaan mempunyai kepentingan masing-masing dalam bidang
pendidikan. Ia juga telah dicorakkan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan
iaitu:
“Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah lebih
memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan yang seimbang dan
harmonis dari segi intelek,rohani,emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan
kepatuhan kepada tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara
Malaysia yang berilmu pengetahuan,berketrampilan,berakhlak mulia,bertanggungjawab
dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan
terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga,masyarakat dan negara.”
0 comment:
Posting Komentar